Fravær av oppmerksomhet – hvor mye koster det samfunnet?

 

Har du noen gang når du har kjørt samme vei dag ut og dag inn plutselig oppdaget noe nytt, noe du ikke har lagt merke til selv om det har vært der hele tiden? Har du sittet i et møte, og plutselig vært lang borte i tankene dine et helt annet sted enn i møterommet? Har du lyttet til en annen person fortelle noe, og midt i fortellingen begynt å tenke på hva du skal si uten å lytte ferdig først?

Hvis du kan svare ja på et eller flere av disse spørsmålene er du sannsynligvis ikke alene. Vi går på autopilot i store deler av dagen, og gjør og tenker på mange av de samme tingene dag ut og dag inn. Tenk på hvor mye det koster bedrifter og samfunnet at vi bruker så mye tid på å være et helt annet sted enn her og nå.

Hvordan håndterer vi endringer hvis hode vårt henger igjen i fortiden eller langt frem i tid? Hvor mange salg går en selger glipp av fordi han ikke lytter etter den potensielle kundens egentlige behov? Hvordan kan en leder få med seg hva som skjer med sine medarbeidere, eller bedriften hvis han ikke er oppmerksom når ting faktisk skjer? Hvor mye ekstra tid går med på grunn av fraværende medarbeidere?

Når vi skal i gode på noe trener vi, og jo mer vi trener, jo bedre blir vi på det vi trener på. Hvorfor trener vi da ikke mer på å være tilstede i øyeblikket, da det er der alt skjer?

Toppidrettsfolk trener på å være tilstede her og nå, fordi det er den eneste måten de kan vinne på, og for noen av dem handler det om liv eller død. Hva hadde skjedd hvis Aksel Lund Svindal ikke hadde vært oppmerksom i hver eneste sving, eller hvis Petter Solberg hadde tenkt på neste ferietur når han er midt i et løp?

Når vi hører disse idrettsfolkene beskrive tilstanden, kaller mange det å være i flyt, eller å være i sonen der tid og sted forsvinner. Det de beskriver er at de er oppmerksomme der det skjer når det skjer.

Selvsagt må vi planlegge fremover for å vite hvor vi vil, eller se bakover for å lære av det vi har gjort, men hvis vi blir der skjer det ingenting. Alt skjer akkurat nå, og hvis du ikke er her nå, går du glipp av det.

Så hvis du ikke har lyst til å gå glipp av et salg, viktig informasjon, hva medarbeiderne din egentlig sier, eller hvis du vil bruke din og andres tid mer effektivt, begynn å trene på å være oppmerksomt tilstede her og nå.

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på hvordan du skal få dette til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.